۲۳ اسفند ۹۴ ، ۱۶:۳۲
موسسه هنری ربیع ۰ نظر اشتراک گذاری

داعش از کاشت تا برداشت

داعش از کاشت تا برداشت
تولیدات انتشارات
پدیدآورنده: سید مهدی نورانی
چاپ اول: 1394
قیمت:6000 تومان
معـرفی اثـر:
کتاب «داعش از کاشت تا برداشت » جریان داعش با تفکرسلفی (تکفیری جهادی) را با توجه به سخنان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در سه سطح بررسی و تحلیل نموده است:سطح اول و ظاهری آن، که با شعار اسلام ناب تلاش دارند تا با شعله ور ساختن اختلاف مذهبی جریان های مذهبی در کشورهای اسلامی را به جنگ با هم بکشانند. لذا بررسی نحوه تفکر و شکل گیری و سازمان دهی و امکانات داعش می تواند ما را در شناخت آنان یاری نماید.سطح دوم و جریان اصلی آن دولت ها و کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای هستند که با ابزار قرار دادن داعش به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند. در راس این کشورها آمریکا و رژیم صهیونیستی و ترکیه و قطر و عربستان و اردن می باشند . 

تفکر سلفی بنابر ادعای بنیان گذاران آن یک حرکت اصلاحی به سوی آرمان‌های اولیه و حذف و کنار زدن آفت‌ها و خرافات و بدعت‌ها است که برای بازگشت به اسلام اصیل و ناب صورت گرفت.
سلفی گری ، انشعابی از مذهب حنبلی، یکی از مذاهب چهارگانه‌ی اهل سنت است که افکار نادر آنان با هیچ‌یک از سایر مذاهب اسلامی، اعم از سنی و شیعه، سازگاری ندارد.
دیگر بر کسی پوشیده نیست که یکی از جریان‌هایی که در سال‌های اخیر نقش بسزایی در سیاست‌های منطقه‌ای ایفا کرده و هر روز بر دامنه گسترش نفوذ آن در منطقه افزوده می‌شود، جریان “سلفی” است.
دنیای امروز بخصوص جهان اسلام در حال حاضر با یکی از تهدیدات جدی در عرصه بین‌المللی مواجه است.
از زمان شکل‌گیری جریان‌های تندرو با لباس “سلفی‌گری” در دنیای معاصر مدت زمان زیادی نمی‌گذرد اما وقوع برخی رویدادها و حمایت غرب از گروهی از مسلمانان که نگاهی افراطی به اسلام دارند، رشد سلفی‌گری و به تبع آن جریان تکفیری‌ها را در پی داشته است.
در حال حاضر یکی از عوامل مهم فتنه گری در منطقه جریان سلفی (تکفیری جهادی) است که در لباس دفاع از اهل سنت، عملا در مسیر منافع غرب گام برمی دارد.
تفکر سلفی در هر کشوری که وارد شده است، بومی شده و با رویکردهای بومی خود جریانی تشکیل داده است که در این کتاب جریان سلفی (تکفیری جهادی) موسوم به ” داعش ” را بررسی خواهیم نمود که لازمه آن بیان مقدماتی است که به آن خواهیم پرداخت .
فرقه های همچون وهابیت و جنبش هایی همانند اخوان المسلمین و گروهایی چون طالبان ، القاعده و داعش همه و همه از رحم روش فکری سلفی بیرون آمده است و خواسته و ناخاسته زمینه یارگیری جریان های تندرو سلفی همچون داعش توسط مدارس تدریس افکار و عقائد سلفی در همه جای جهان بوجود آمده و حوزه های علمیه تدریس تفکر سلفی در عربستان و پاکستان و مصر و … نمی توانند ادعاء کنند که دستانشان به خون هزاران مردو زن مسلمان و غیر مسلمان که در طول این سالها بدست این گروه های تندرو باسم اسلام ریخته شده ، آلوده نیست .
حضور مبلغان سلفی در محافل و جوامع مختلف مسلمانان در جهان و انتشار آثار و فرآورده های فرهنگی آنان ، باعث جلب توجه برخی از جوانان پرشور اهل سنت که از اقدامات سرکوبگرانه اشغالگران به ستوه آمده اند، شده است و برای رهایی از این فشار، زمینه را برای گرویدن به این جریان های افراطی مناسب دیده اند.
اندیشه سلفی گری و گسترش آن از دهه های گذشته آغاز شده و در حال حاضر به اوج خود در جهان اسلام، و مخصوصا در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه رسیده است. این امر بدعتی از دوره ی معاصر نیست، بلکه برآمده از فعالیت های سیاسی، اجتماعی و مذهبی سلفی ها در دوره های گذشته بوده است.
باید توجه داشت یکی از مهمترین اقدامات فرهنگی که می تواند در مواجهه با چنین برداشت های نادرستی از اسلام و سنت به کار آید استفاده از همه امکانات و ظرفیت هایی سازمان های تقریبی است.
البته باید در نظر داشت که بروز برخی از تحریکات غلوآمیز برخی از شیعیان در ایجاد حس نفرت و بدبینی میان اهل سنت نیز در شدت بخشیدن به این مسئله بی تأثیر نبوده است.
متأسفانه عملکرد بخش قابل توجهی از علمای اهل سنت در نقد تکفیری ها و اعلام برائت از آنان ، چندان قابل اعتناء نبوده و نتواسته اند آن طور که باید و شاید ، در برابر این افراد بایستند ، افرادی که به نام دین ، سر از تن خلق جدا می کنند و در جای جای سرزمین اسلامی ، دست به عملیات انتحاری می زنند و یک کشتار داخلی در جهان اسلام را رقم زده اند و نهایتاً چهره ای “تروریستی” از اسلام در جهان عرضه می دارند.
لذا ضرورت مطالعه و بررسی تفکر سلفی (جهادی تکفیری) به ظاهر اصلاحی که هر روز با قالبی نو قد علم می کند و در راستای اجرای اهداف استعمارگران غربی قدم بر می دارد ، ما را بر آن داشت تا با نگارش این کتاب خوانندگان عزیز را با تندرو ترین این گروه ها که در ابتداء با نام (جماعت توحید و جهاد در عراق) در عراق ظهور کرد و در نهایت با اعلام خلافت و تشکیل دولت اسلامی هم اکنون در دو کشور عراق و سوریه فعالیت می کند و بخش های وسیعی از این دو کشور را نیز تحت تصرف خود دارد و در رسانه ها بنام ” داعش ” (دولت اسلامی عراق و شام ) معروف است، آشنا نماییم .
کتاب «داعش از کاشت تا برداشت » جریان داعش با تفکرسلفی (تکفیری جهادی) را با توجه به سخنان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در سه سطح بررسی و تحلیل نموده است:سطح اول و ظاهری آن، که با شعار اسلام ناب تلاش دارند تا با شعله ور ساختن اختلاف مذهبی جریان های مذهبی در کشورهای اسلامی را به جنگ با هم بکشانند. لذا بررسی نحوه تفکر و شکل گیری و سازمان دهی و امکانات داعش می تواند ما را در شناخت آنان یاری نماید.سطح دوم و جریان اصلی آن دولت ها و کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای هستند که با ابزار قرار دادن داعش به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند. در راس این کشورها آمریکا و رژیم صهیونیستی و ترکیه و قطر و عربستان و اردن می باشند.سطح سوم بحران داعش در مورد چگونگی مدیریت این بحران توسط جبهه مقاومت جهانی تشکیل شده در برابر سیاست های امریکا و هم پیمانانش در منطقه است.سخنان حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره): «امروز یک عده‌اى در بخشهاى مختلف دنیاى اسلام به‌نام گروه‌هاى تکفیرى و وهابى و سَلَفى، علیه ایران، علیه شیعه، علیه تشیع، دارند تلاش میکنند، کارهاى بدى میکنند، کارهاى زشتى میکنند؛ اما اینها دشمنهاى اصلى نیستند؛ این را همه بدانند.دشمن اصلى، آن کسى است که اینها را تحریک میکند، آن کسى است که پول در اختیارشان میگذارد، آن کسى است که وقتى انگیزه‌ى آنها اندکى ضعیف شد، با وسایل گوناگون آنها را انگیزه‌دار میکند؛ دشمن اصلى، آن کسى است که تخم شکاف و اختلاف را بین آن گروه نادان و جاهل، و ملت مظلوم ایران مى‌افشاند؛ اینها آن دست پنهانِ سرویس‌هاى امنیتى و اطلاعاتى است.لذا ما مکرر گفته‌ایم این گروه‌هاى بى‌عقلى را که به نام سَلَفى‌گرى، به نام تکفیر، به نام اسلام با نظام جمهورى اسلامى مقابله میکنند، دشمن اصلى نمیدانیم؛ ما شما را فریب‌خورده میدانیم؛ به اینها گفته‌ایم «:لَئِن بَسَطتَ اِلَىَّ یَدَکَ لِتَقتُلَنى ما اَنا بِباسِطٍ یَدِىَ اِلَیکَ لِاَقتُلَکَ اِنّى اَخافُ اللهَ رَبَّ العَلَمین». تو اگر خطا میکنى، اشتباه میکنى، کمر به قتل برادر مسلمان خودت میبندى، ما تو [آدمِ ]نادان و جاهل را کسى نمیدانیم که بایستى کمر به قتل او ببندیم؛ البته از خودمان دفاع میکنیم، هر کسى به ما حمله بکند، با مشت محکم ما مواجه خواهد شد، این طبیعى است.»(تاریخ ۱۴/۳/۹۳)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی