۳۰ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۰۷
نشر موسسه شهید کاظمی ۰ نظر اشتراک گذاری

آیین اعتدال ؛ پیامی برای آشتی با مذاهب

آیین اعتدال ؛ پیامی برای آشتی با مذاهب
تولیدات انتشارات
پدیدآورنده: حیدر حب الله
نوبت چاپ: اول/ 1396
قیمت: 7500 تومان
معرفی اثر:

کتاب «آیین اعتدال؛ پیامی برای آشتی مذاهب» ترجمۀ کتابی است از آقای شیخ حیدر حب الله با نام «رسالة سلام مذهبی» که در سال 2015 در بیروت منتشر شد. در این کتاب نویسنده به دلیل نگرانی از وضعیت اسفناک جهان اسلام در نتیجۀ اختلاف‌های مذهبی به دنبال ارائه راه حلی برای برون رفت از وضعیت موجود است. راه حلی که با معیار قرار دادن عقلانیت و انصاف ارائه می­شود و سعی در تعدیل و اصلاح خطاهای همۀ طرف­های درگیر در این جنگ خانمان‌سوز و منجلاب فروکاهنده دارد.

با این هدف، نویسنده به گونه‌ای خلاصه و گذرا به مهم‌ترین گزاره‌­های اعتقادی شیعه اشاره می­کند و با معرفی این گزاره‌­ها می‌خواهد به این واقعیت توجه دهد که در بسیاری از موارد عقاید شیعه تفاوت چندانی با عقاید اهل سنت ندارد و بدون وارد شدن به بحث‌های مفصل علمی و نفی و اثبات‌های همیشگی، به دنبال ارائه راه حلی برای برداشتن موانع روانی و ارائه اصول، راهکارها و ابزارهایی است که برای مدیریت اختلاف‌ها مثمر ثمر می‌باشد.

در پایان، همان‌گونه که در یادداشت مترجم آمده است: «به حتم، طرحی که در این کتاب درانداخته می­شود، مخالفانی دارد. مخالفان صفر یا صد اندیش، فرصت تأمل و اندیشه را از خود باز می­ستانند، اما مخالفان صفر تا صد اندیش می­‌توانند با مطالعۀ این کتاب، نکات در خور توجهی را در زمینۀ تعامل و همزیستی مسالمت‌آمیز میان پیروان مذاهب اسلامی دریابند».

برشی از کتاب:

آن چه ما را به خود مشغول داشته این است که با بدرود زندگی گفتن پیامبر اکرم عقب‌گردی در جامعة اسلامی ایجاد شد و حرکت به سوی همدلی و همراهی سیر نزولی به خود گرفت تا جایی که یکپارچگی مسلمانان چندپاره شد و فرقه‌ها، مذهب‌ها و جریان‌هایی را پدید آورد که همدیگر را به مسلخ کشیده و دست خود را به خون یکدیگر آغشته کردند و می‌کنند.

ما نمی‌خواهیم مسئولیت اختلاف را بر عهدة شخصی خاص بگذاریم، بلکه هدف آن است که راه حلی برای خروج از این وضعیت بیابیم، چرا که اختلاف در برداشت ... بسیار طبیعی است و مختص اسلام نیست، بلکه در تمام ادیان این تفاوت برداشت‌ها وجود داشته است.




نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی